Monday, April 23, 2012

Tips & Panduan Membeli Rumah 2nd Hand - Part Last

Salam Ziarah,

Urusan terakhir dalam pembelian rumah ialah :

- processing housing loan, iaitu pembayaran baki pinjaman 90% daripada bank yang kita wat housing loan kepada bank owner atau lawyer owner.

Urusan ini akan dilaksanakan oleh lawyer loan dan pihak bank dan kalau kita tak desak lawyer loan n bank untuk buat urusan dengan cepat, memang akan tertangguh lama. Tapi, Alhamdulillah, lawyer yang kami berurusan ni cukup cekap, efisyen dan pantas dalam melaksanakan tugasnya. Selepas dapat 'consent' daripada DBKL on last February, my lawyer terus submit advise letter to bank yang proses housing loan kami. Rupenyer kami dah sign loan agreement masa sign S n P yang lepas. Memang tak ingat dah.

Then, today sye call bank tersebut untuk tahu status baki hutang 90% tu mcm maner, then Alhamdulillah bank dah released cheque and ready to collect by my lawyer. Dalam masa 2 bulan, processing housing loan selesai, cepat dari tempoh jangkaan. Syukran Jazillan Ya Allah. Selalunya, proses ni la yang menjadi igauan para pembeli rumah, sebab kalau proses ini berlanjutan lebih daripada 90 hari daripada tarikh sign S nP (kami punya ikut tarikh dapat consent daripada DBKL), maka pembeli akan dikenakan interest seperti yang disebutkan dalam S n P. jadi, pastikan lawyer dan bank berurusan dengan cepat.

Setelah melalui pelbagai kesukaran dalam berurusan membeli rumah ni, akhirnya selesai jua urusan ini.
Kami just tunggu surat dari bank tersebut yang menyatakan berapa perlu bayar setiap bulan mengikut interest yang telah dipersetujui. Alhamdulillah, akhirnya rumah tersebut sudah pun bertukar nama tapi di bawah cagaran bank..hihi.

Alhamdulillah....apartment ni la yang kami berurusan daripada Mac 2011 sehingga ke hari ini April 2012.


The Lumayan Apartment, bandar Sri Permaisuri Cheras.

No comments:

Post a Comment